facebook

Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу Тернополя склав 49%. До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”.

В рамках бюджетного процесу Українське законодавство передбачає залучення громадськості до формування бюджетного процесу. Протягом року місцева влада повинна консультуватись із громадськістю стосовно місцевих податків і зборів, збирати пропозиції від громадян до бюджету на наступний рік, залучати багатосторонню дорадчу групу з представників різних зацікавлених сторін для напрацювання пропозицій до бюджету. Окрім того – мешканці повинні якісно отримувати пасивну інформацію про бюджет – на сайті ради мають бути розміщені проекти рішень та рішення про бюджет та зміни до нього, бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів та паспорти бюджетних програм. За бажанням громадяни можуть подавати та підтримувати проекти бюджету участі. А міський голова повинен раз на рік прозвітувати перед громадою про виконання бюджету.

Під час оцінювання прозорості бюджетного процесу експертам вдалось з’ясувати, що Тернопільська міська рада має відповідні положення про збір пропозицій до бюджету від громадськості. У відповідь на запит публічної інформації рада надала відповідь про те, що такі заходи проводились, проте не з 15 липня по 15 жовтня, як передбачено Бюджетним кодексом, а 3 листопада минулого року. Очевидно, працівники ради переплутали збір пропозицій від громади з “бюджетними слуханнями” – заходом, на якому громаді на обговорення рада презентує проект рішення про бюджет на наступний рік, в якому вже враховані чи невраховані пропозиції. Окрім того, на сайті Тернопільської міськради не оприлюднений звіт про прийняті та неприйняті пропозиції від громади до бюджету на 2018 рік.

Над пропозиціями до місцевого бюджету повинна також працювати дорадча експертна група, яка має складатись із представників різних, зацікавлених у проекті місцевого бюджету, сфер. Рада прийняла положення про діяльність такої групи, у відповідь на запит надала інформацію про те, що група працює, роботу проводила з 15 липня по 15 жовтня минулого року. Проте ні складу ради, ні звіту про прийняті та не прийняті пропозиції від неї до проекту бюджету на 2018 рік на сайті Тернопільської міської ради немає.

Щодо процедури консультування з громадськістю про місцеві податки та збори на наступний рік, то на сайті ради є лише положення про проведення таких консультацій. Жодної інформації про проведення заходу чи звіту по ньому на сайті немає.

Щодо пасивної бюджетної інформації, з якою пересічний мешканець Тернополя може ознайомитись на сайті ради – то у Тернополі теж не все гаразд. Проект рішення про бюджет на 2018 рік оприлюднений без пояснювальної записки – документу, в якому обгрунтовується доходи і видатки бюджету. Також проект бюджету був оприлюднений пізніше, ніж за 20 днів до його розгляду на сесії ради.

Саме рішення про бюджет на 2018 рік оприлюднено на сайті з усіма додатками, але неможливо визначити дату його публікації. Згідно законодавства – рада має 5 робочих днів на публікацію документу, прийнятого сесією ради. Але сайт Тернопільської міськради не містить індикатора дати публікації документів.

На сайті ради не опубліковані бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів. На основі цих запитів формується проект бюджету на наступний рік. Їх мали опублікувати не менш як за два тижні до засідання бюджетної комісії, де мав би починатись процес формування проекту рішення про бюджет. Законодавство передбачає, що орієнтовною датою публікації бюджетних запитів мало бути 1 вересня.

Паспорти бюджетних програм оприлюднені на сайті Тернопільської міськради, але немає індикатора дати публікації. Тому неможливо визначити, чи вчасно вони були опубліковані.

Бюджет участі в Тернополі запроваджено, проте на сайті ради немає повної інформації про його реалізацію. Не опублікований склад ради, яка має повноваження затвердження допуску проектів до конкурсу. Також не опублікований звіт про реалізацію бюджету участі за результатами попереднього року.

Згідно Бюджетного кодексу – щороку, не пізніше 20 березня міський голова повинен прозвітуватись публічно перед громадою про виконання бюджету за попередній рік. Такий звіт у Тернополі мав відбутись 27 лютого 2018 року. Про це йдеться в оголошенні на сайті ради. Проте жодної інформації про його проведення на сайті ради немає.

 

Стаття підготовлена “за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським Партнерством “За прозорі місцеві бюдеджети!” за підтримки МФ “Відродження”.