facebook
Home > Матеріали Центру Політичних Студій > Після музичних двориків та серенад під вікном Франківськ переходить до “червоної” карантинної зони

Згідно із Законом України “Про місцеві вибори”, передвиборча реклама й агітація мають право з’являтися лише після того, як партія зареєструє своїх кандидатів у ЦВК. Цей процес офіційно стартує 5 вересня.

Попри це, в Івано-Франківську, як і в інших регіонах України, дедалі частіше можна побачити білборди, сітілайти та агітаційні намети з політичною рекламою партій, зображеннями кандидатів, політичними гаслами. Наразі на білбордах політиків не розміщено жодних конкретних обіцянок, приміром про будівництво шкіл, дитячих садків чи мостів.

Рух ЧЕСНО зафіксував на території Івано-Франківська політичну рекламу приблизно 10-ти партій у період від червня до серпня 2020 року.

За чиї гроші піариться “Свобода”?

У липні та серпні чинні депутати від ВО “Свобода” спільно з міським головою Русланом Марцінківим і членами “Команди Марцінківа” влаштовували у дворах міста концерти. Їх назвали “Музичними двориками”. На цих заходах були присутні представники партії у брендованих партійних футболках, стояли партійні намети, роздавали газети та брендовані кульки. Протягом серпня такі концерти організовував секретар міськради Віктор Синишин разом з Уляною Павликівськоюпомічницею нардепки від “Свободи” Оксани Савчук, та очільницею департаменту культури Надією Загурською. Вони зазначені як представники “Команди Марцінківа”.

Сергій Абрам’як, Надія Загурська, Уляна Павликівська та Віктор Синишин на заході “Музичний дворик” 23.07.2020 (фото з Facebook-сторінки “Команда Марцінківа”).

“Музичні дворики” в межах своїх округів улаштовували також депутати-свободівці Андрій СтроїчРоман ХарукСергій Абрам’якОлег Капустяк і позафракційний депутат Ігор Корсун, який так само використовує символіку “Свободи” на своїх заходах.

Окрім “Музичних двориків”, представники “Команди Марцінківа” та партійці ВО “Свобода” організовували відкриття дитячих майданчиків, “Свята родини”, концертні та розважальні програми, змагання заходи “Спорт для всіх”. Усі ці заходи супроводжувалися концертними виступами та скупченням людей. Присутніми на них були сам міський голова Руслан Марцінків, депутати міськради від “Свободи”, а також члени “Команди Марцінківа”. До речі, від 31 серпня Івано-Франківськ належить до “червоної” карантинної зони. Це означає, що в місті буде запроваджено найжорсткіші обмеження через пандемію COVID-19.

Скриншоти з Facebook-сторінки “Команда Марцінківа”

Символіку ВО “Свобода” разом з логотипом “Команди Марцінківа” можна побачити в Івано-Франківську чи не найчастіше. Протягом трьох останніх місяців у місті з’явилися 3 різні тематичні хвилі білбордів.

У травні 2020 року кілька десятків білбордів у межах міста інформували про контакти оперативної служби в Івано-Франківську. Крім того, на них містилися “посилання” на Facebook-сторінку та Telegram-канал мера Руслана Марцінківа.

Фото білборда Руслана Марцінківа. 28.05.2020

Як повідомляють місцеві ЗМІ, зазвичай таку політичну рекламу друкують і розміщують за кошти громади в межах інформування населення про роботу міського голови. Наразі не відомо, хто платить за зовнішню рекламу мера та ВО “Свобода”.

У липні цього року в місті з’явилися білборди на підтримку української мови. На них містяться заклики приєднуватися до ВО “Свобода” й “Команди Марцінківа”, а також контактний номер телефону та адреса. До речі, за зазначеною на білбордах адресою розташована приймальня голови фракції ВО “Свобода” в Івано-Франківській міській раді Романа Онуфріїва.

Скриншот профайлу Романа Онуфріїва на сайті Івано-Франківської міської ради

Білборд ВО “Свобода”. Фото: Віталій Світлик. 08.07.2020

Наприкінці липня в місті з’явилися білборди з усе тими ж логотипами ВО “Свобода” й “Команди Марцінківа” та написом: “Івано-Франківськ виріс”.

Білборд “Івано-Франківськ виріс”. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

Більшість зафіксованих Рухом ЧЕСНО білбордів розміщена на площинах ТОВ “Вестборд”, директором якого є депутат Івано-Франківської міської ради від ВО “Свобода” Олег Капустяк.

Рух ЧЕСНО зробив запит у ТОВ “Вестборд” та отримав прейскурант на розміщення політичної реклами на білбордах компанії. У наданому прайс-листі зазначено лише 4 рекламні площини (вочевидь, решта вже зайнята) вартістю 10 тис. грн на місяць за білборд.

Скриншот прайс-листа ТОВ “Вестборд” на розміщення політичної реклами

Рух ЧЕСНО намагався взяти коментар у міському осередку ВО “Свобода”, проте за офіційним контактним номером телефону ніхто протягом трьох днів так і не відповів.

“За майбутнє” із серенадами під вікном

Музикою у дворах збирають містян і представники партії “За майбутнє”. У них діє проєкт “Серенади під вікном”, який, за словами депутата Івано-Франківської міськради Володимира Олійника, орієнтований насамперед на жіночу аудиторію. На зустрічах у дворах з Олійником також присутні депутати Віталій Мерінов та Мстислав Тарас. З виборцями вони спілкуються про проблеми міста. На заходах наявна символіка партії “За майбутнє”. Згідно з опублікованим графіком заходів, у липні й серпні представники партії провели щонайменше 22 такі зустрічі в Івано-Франківську.

Депутати Івано-Франківської міської ради Мстислав Тарас, Віталій Мерінов та Володимир Олійник. Фото з Facebook-сторінки “Володимир Олійник – Офіційна сторінка”. 11.08.2020

По коментар Рух ЧЕСНО звернувся до Володимира Олійника, депутата Івано-Франківської міської ради від партії УКРОП та одного з організаторів й учасників таких публічних заходів.

“Проєкт “Серенади під вікном” є чисто соціальним, де жодного слова не говориться про вибори. Ми представляємося як депутати міської ради. Він має три цілі: подарувати жінкам у літню пору гарний настрій, наголосити, щоб люди залишалися вдома, і ми співаємо під вікнами, та популяризація української мови й пісні, – запевняє Олійник. – На плакатах під час заходів є логотипи “За майбутнє”, але якогось підґрунтя немає. Ми робимо це для популяризації свого бренда та щоб переключити увагу на партію “За майбутнє”, бо ми є представниками фракції УКРОП у міській раді”.

Крім того, у липні в Івано-Франківську з’явилися білборди із символікою партії “За майбутнє”. Більшість із них не мають вихідних даних.

Білборд партії “За майбутнє”. Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Представник “За майбутнє” в Івано-Франківську Володимир Олійник зазначив у коментарі, що місцевий партосередок не оплачував жодного білборда з партійною рекламою. Усе робили централізовано з київського офісу партії.

“Борди “За майбутнє” розміщував київський офіс партії через офіційні договори. Я не знаю нічого щодо їхньої кількості та вартості. Але можу сконтактувати з представниками в Києві, щоб вони надали коментар”, – зазначив Олійник.

Окрім партійних, у місті з’явились і персональні білборди чинних депутатів міськради Володимира Олійника та Віталія Мерінова – на них теж є символіка партії “За майбутнє”.

Білборди Володимира Олійника та Віталія Мерінова. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

Володимир Олійник пояснив, що персональні білборди його та Віталія Мерінова поки що розміщені безкоштовно й мають на меті акцентувати на партії “За майбутнє”, від якої вони висуватимуться до міськради.

“У місті є три борди Віталія Мерінова та п’ять моїх бордів. Ми їх розмістили з метою повідомлення мешканців про те, що ми будемо балотуватися від партії “За майбутнє”, бо УКРОП, який ми зараз представляємо в міській раді, на вибори йти не буде, – каже Володимир Олійник. – Ці борди наразі розміщені на благодійних засадах. Ми домовилися з їхніми власниками, що зараз ми не платимо нічого за їх розміщення, а вже як буде розпочата виборча кампанія, ми будемо оплачувати рекламу з виборчого фонду партії”.

Мстислава Тараса на білбордах поки що немає. Він частіше від однопартійців випускає в соціальних мережах відеоролики, у яких звітує про свою роботу на окрузі як депутата міської ради. Інформацію викладає на особистій Facebook-сторінці й оплачує рекламу цих постів.

Скриншот рекламного ролика Мстислава Тараса у Facebook

Також партія “За майбутнє” вже два місяці поспіль щодня ставить у центральній частині міста брендований агітаційний намет, на якому, крім Володимира Олійника та Віталія Мерінова, розміщено фото екснардепа й одного з власників очільників курорту “Буковель” Олександра Шевченка.

Намет партії “За майбутнє”. Івано-Франківськ. Фото: Віталій Світлик. 24.07.2020

Із цих наметів роздають друковане видання “За майбутнє. Івано-Франківщина”. На шпальтах газети містяться публікації про Олександра Шевченка, Володимира Олійника, є матеріал глави УГКЦ Блаженнішого Святослава Шевчука.

Газета “За майбутнє. Івано-Франківщина”. Фото: Віталій Світлик. 24.07.2020

В Українській галицькій партії витрати ще не рахували

Українська галицька партія (УГП) теж уже близько місяця розміщує зовнішню рекламу на території Івано-Франківська. Загалом у місті є кілька десятків її білбордів.

Білборд Української галицької партії. Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Також у центральній частині міста стоять агітаційні намети партії. З них роздають березневий випуск газети зі звітом міського осередку УГП про роботу минулого року.

Член Української галицької партії Владислав Біль у коментарі Руху ЧЕСНО запевнив, що зовнішня реклама із символікою УГП не є політичною агітацією:

“Ми розділяємо агітацію та інформування про діяльність партії. Агітаційна кампанія розпочнеться вже після реєстрації кандидатів і формування виборчого фонду. Уже з нього ми будемо проплачувати рекламу й закликати голосувати за нас”.

Голова Івано-Франківської міської організації УГП Олег Саїк у коментарі Руху ЧЕСНО розповів, що зараз в області розміщено три арки над трасами з логотипом УГП.

“Ми розміщуємо рекламу на білбордах. Проте не можу сказати, скільки наразі бордів є в області. Десь близько 30-ти. Однак я не впевнений, що варто посилатися на неточні дані, – каже Олег Саїк. – Щодо вартості цих бордів – не можу сказати точну суму витрат. Я не володію цією інформацією. Намагався дізнатись, але так і не отримав зведеної інформації. Борди замовлялись у різних операторів, тому інформацію про витрати ми будемо збирати й публікувати вже у звітах для НАЗК, якщо не помиляюся, наприкінці вересня”.

Олег Саїк також не назвав осіб, котрі оплатили розміщення зовнішньої реклами із символікою УГП.

“Я не можу назвати конкретного донора, що виділив кошти на ці борди. А основні донори партії – це підприємства, які розміщені на нашому сайті. Вони стабільно фінансують діяльність УГП. А також ми отримуємо кошти від партійців у вигляді членських внесків”, – запевняє Саїк.

Агітаційний намет УГП та партійна газета. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

На офіційній сторінці осередку партії у Facebook з’являються відеоролики “Аудит влади”, де представники політсили аналізують ситуацію в місті та дають свою оцінку чинній владі. Один з партійців, Юрій Чабан, подарував школі №21 антивандальний тенісний стіл. Інформацію про це оприлюднили 10 серпня на офіційній сторінці партії у вигляді відео. Сам відеоролик брендований партійною символікою. Такі дарунки перед виборами за ознаками належать до типового гречкосійства. З видами й типами гречкосійства можна ознайомитись у методології Руху ЧЕСНО.

Скриншот з Facebook-сторінки “УГП. Івано-Франківщина”

На виїздах з міста розміщено великі білборди-розтяжки також із символікою УГП.

Реклама УГП. Фото: Віталій Світлик. 19.07.2020

УДАР шукає команду

УДАР Віталія Кличка також розміщує білборди в Івано-Франківську від середини травня. Вони всі однакові – із закликом приєднатися до партії та номером телефону.

Рух ЧЕСНО звернувся по коментар щодо зовнішньої реклами до члена партії Ярослава Дарвая. Він зазначив, що не вважає розміщені білборди за агітацію:

“Я би цю інформацію не називав агітацією. Я б назвав її іншим словом – це є інформаційні плакати, які закликають жителів Івано-Франківська та області приєднуватися до команди УДАРуТам розміщені номери телефонів, за якими можна доєднатися до нашої команди”.

Також Дарвай повідомив, що у зв’язку з пандемією COVID-19 наразі партія відмовилася від розповсюдження друкованої продукції через агітаційні намети, а поширює інформацію через білборди та постери.

“Таких бордів в Івано-Франківську зараз уже є досить мало, бо команда набрана й готується до виборів. Ми знаємо, у який термін можна проводити агітацію, тому чекаємо на офіційний старт кампанії. Наступного дня після затвердження списків УДАРу в ту чи іншу раду ми вже розпочнемо агітацію”, – зазначає Ярослав Дарвай.

Щодо кількості білбордів УДАРу, розміщених в Івано-Франківській області протягом останніх трьох місяців, Дарвай точної цифри не назвав. Каже, що їх було близько 50-ти. Суму коштів, витрачених на їх виготовлення та розміщення, також не зміг повідомити.

“Частину бордів я оплатив особисто, іншу частину оплачували партійці, які планують іти в тих чи інших округах. Якогось конкретного спонсора в місті Івано-Франківську чи області, який оплачує борди, немає. Їх оплатили наші партійці, котрі планують балотуватися до різних місцевих рад, – запевняє Дарвай. – Є люди, що мають особисті борди, які стоять на приватних територіях, і вони там розміщують свою інформацію. Я думаю, що в Івано-Франківській області було розміщено близько 50 таких бордів”.

Білборд партії УДАР. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

У серпні з’явилося кілька білбордів з партійною символікою й зображеннями Романа Сем’янчука та Ярослава Дарвая. У соціальних мережах вони теж ідентифікують себе з партією УДАР.

Білборди Романа Сем’янчука (14.08.2020) та Ярослава Дарвая (12.07.2020). Фото: Віталій Світлик

У соцмережі Facebook активно наповнюють інформацією групу “Команда УДАР Івано-Франківськ” – там оприлюднюють відеоролики з презентацією членів команди. На відео вони презентують себе, а також свої благодійні або суспільні ініціативи.

Платформа громад”

Створена 2019 року партія “Платформа громад”, яку очолив ексголова ОДА Олег Гончарук, теж активно розміщує свої білборди на території Івано-Франківська та області. Протягом липня й серпня відбулися дві зміни партійних бордів. На них зображено контакти партії та заклики долучатися до команди.

Сітілайт “Платформи громад”. Фото: Віталій Світлик. 08.07.2020

Білборд “Платформи громад”. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

Коментувати розміщення білбордів телефоном у партії відмовилися, проте запропонували надіслати їм листа із запитаннями. Письмово надали відповідь, що протягом червня-серпня “Платформа громад” розміщувала рекламу на 86 рекламних площинах, за що сплатила 92 620 грн. Оплату, згідно з відповіддю, здійснювали з партійного рахунку.

Скриншот відповіді партії “Платформа громад”

На офіційній сторінці партії у Facebook чи не щодня з’являються пости з представленням членів команди “Платформи громад” – переважно управлінців, депутатів різних рівнів, працівників КП, медиків тощо.

ЄС за рекламу платить централізовано

“Європейська солідарність” теж розмістила кілька десятків білбордів. Їх у партії кілька видів: з гаслом “Захистимо Армію. Мову. Віру”, подякою медикам та іменем Петра Шкутяка, голови фракції “Європейська солідарність” в Івано-Франківській міській раді. Інший вид білбордів – привітання з Днем незалежності України.

Білборди ЄС. Фото: Віталій Світлик. 12.07.2020

Білборд ЄС. Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Рух ЧЕСНО звернувся до місцевого осередку ЄС по коментар щодо вартості білбордів, проте представники партії не змогли дати чітку відповідь, хто саме оплатив їх розміщення. За словами юриста парторганізації Олексія Петечела, оплату розміщення зовнішньої реклами місцеві осередки не здійснювали. Реклама оплачувалася партією на центральному рівні.

Як ведуть дочасну агітацію інші партії

У серпні в Івано-Франківську почали з’являтися білборди інших політичних сил із загальнопартійними гаслами, без персоналізації до місцевого рівня. Зокрема, партія “Слуга народу” на початку місяця розмістила кілька десятків бордів з написом: “Україна – це ти”.

Білборд “Слуги народу”. Фото: Віталій Світлик. 12.08.2020

Компанія “Прайм” надає площини для реклами на території всієї України. Згідно з надісланим Руху ЧЕСНО прейскурантом, в Івано-Франківську вона має понад 60 сітілайтів та білбордів. Вартість місячної оренди борда становить від 8400 до 10150 грн.

У середині серпня в місті з’явилося кілька білбордів без вихідних даних із символікою партії “Голос” і написом: “Твій голос”.

Білборд партії “Голос”. Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Окрім парламентських партій, в Івано-Франківську є чимало білбордів двох позапарламентських політсил – “Перемога Пальчевського” та “Пропозиція”.

Білборд партії “Перемога Пальчевського”. Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Білборд партії “Пропозиція” Фото: Віталій Світлик. 14.08.2020

Наприкінці липня на території всього Івано-Франківська з’явилися білборди з написом: “Бульбашка трісне у жовтні”. Усі вони не містять вихідних даних і брендування політичних партій. Таких бордів у місті налічується близько 5-7. Ідентифікації компаній, що надали рекламні площини в оренду, на білбордах теж немає.

Борд “Бульбашка трісне у жовтні”. Фото: Віталій Світлик. 24.07.2020

Вибори до місцевих рад відбудуться 25 жовтня. Цього разу вони будуть за новими правилами. Це стосується й правил розміщення політичної реклами. Команда Руху ЧЕСНО відстежує в регіонах дочасну агітацію та всю політичну рекламу.

 

Читайте також:

Агітаційний фальстарт: хто вже рекламується у Дніпрі

Дочасна агітація та “гречка” в Полтаві: як стартувала неофіційна виборча кампанія

Львів у рекламних бордах: скільки коштує неофіційний старт виборчої кампанії