facebook
Home > Децентралізація > Громадський контроль місцевої влади в ОТГ: досвід Програми DOBRE

Майже половина місцевих депутатів з прикарпатських громад-партнерів Програми DOBRE у 2019 році використали досвід публічного звітування про свою річну роботу перед мешканцями. Практика дала свої результати – збільшилась довіра жителів до місцевої влади. А молодь у цих громадах успішно застосувала та впровадила на постійну основу механізми громадського контролю місцевої влади – аналіз діяльності депутатів та “Секретний агент”. Всі деталі у матеріалі Центру Політичних Студій.

Розвиток громадянського суспільства передбачає участь мешканців громад у процесі як прийняття рішень так і контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. Мешканець громади, що контролює роботу депутата місцевої ради, або перевіряє послуги, які для населення надає ОМС – це не “злий ревізор”, який шукає недоліки у роботі ради, аби критикувати, а член громади, якому не байдужа доля цієї громади і він готовий допомагати виправляти помилки спільно з владою. Саме цього вчили громад експерти ГО “Центр Політичних Студій” в рамках проєкту Програми DOBRE “Голос громади у місцевому самоврядуванні”.

Протягом трьох років експерти ЦПС працювали з 10-ма ОТГ в Івано-Франківській області: Білоберізькою, Більшівцівською, Верхнянською, Дзвиняцькою, Ланчинською, Нижньовербізькою, П’ядицькою, Печеніжинською, Старобогородчанською та Тлумацькою. В рамках проєкту “Голос громади у місцевому самоврядуванні” у цих громадах були створені молодіжні ради, створювались громадські організації, запускались механізми участі мешканців у прийнятті рішень громади. А найголовніше – експертами ЦПС здійснювався постійний консультаційний супровід цих громад та їх активістів – проводились тренінги, навчання, відбувалось постійне спілкування. Це допомогло місцевим організаціям, молодіжним радам та і просто активістам впровадити в життя ефективні методи покращення роботи ОМС, зокрема активності “Аналіз діяльності депутатів місцевої ради” та “Секретний агент”.

Як ефективно конролювати депутатів місцевої ради, яким мешканці делегували повноваження?

Розпочалось все на тренінгу “Молодіжна рада: від теорії до дії”. Саме на цьому заході було обговорено та підготовлено, в супроводі експертів ЦПС, методологію оцінки ефективності роботи місцевого депутата. Методологія складалась із трьох напрямків та передбачала перевірку здійснення депутатом ради його обов’язків, передбачених Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”. Роботу кожного депутата 10-ти рад ОТГ оцінювали за трьома критеріями:
– відвідування, протягом року, сесійних засідань ради. Адже за пропуск більше 50% засідань протягом року депутат може бути відкликаний.

– оприлюднення у публічних джерелах графіку щомісячного прийому виборців та проведення таких прийомів. Адже, згідно Закону, депутат не менше одного разу на місяць повинен проводити персональний прийом виборців, а графік таких прийомів має оприлюднити, наприклад, на сайті ради.
– проведення звітування перед виборцями про рік роботи в раді – письмово, а також на відкритій зустрічі з громадою. Згідно з Законом щонайменше раз на рік депутат місцевої ради повинен прозвітувати про свою роботу перед виборцями. Письмовий звіт слід оприлюднювати на сайті ради, або у місцевих ЗМІ. Також депутат може звітуватись публічно на окрузі чи висвітлити звіт на сайті ради. 

За кілька місяців робочі групи, сформовані з представників молодіжних рад та громадських організацій у громадах провели аналіз інформації та сформували рейтинги відповідальних та безвідповідальних депутатів.

Голова Молодіжної ради Верхнянської ОТГ Ольга Маліборська каже, що в членів її команди не було жодного страху перед владою чи депутатами при проведенні такого дослідження. Саме ж дослідження вона вважає корисним як для громади, так і для депутатів.


“На мою думку, моніторинг роботи депутатів місцевої ради проводився для визначення проблем у громаді. Ми відзначаємо відповідальних депутатів та спонукаємо працювати краще і звітувати перед громадою тих депутатів, які працюють невідповідально” – переконана Ольга.

Наступним етапом роботи стали презентації результатів аналізу на сесіях рад. Молоді активісти, представники молодіжних рад та ГО на сесіях ради презентували зроблений аналіз – розповідали про найкращих та найгірших депутатів за трьома параметрами, робили акцент на виявлених проблемах. До прикладу – відсутність на сайті вкладки з графіком прийому депутатів чи їх контактами, графіку звітування чи розділу зі звітами депутатів за рік роботи.

Уже після презентації та обговорення виявлених проблем із депутатами ради у них були відібрані коментарі. В депутатів запитували про причини їх відсутності на сесіях ради, методи комунікації та звітування перед виборцями, а також про готовність до впровадження змін.

Статті із відібраними коментарями депутатів розміщували на сайті ради, у місцевих ЗМІ, соціальних мережах а також розилались у регіональні ЗМІ. Попередньо кожна із молодіжних рад створювала медіа-карту із контактами регіональних видань та телеканалів. 

 

“Оскільки оцінювання проводилося за такими критеріями: відвідування сесій, звітування перед громадськістю та ведення особистого прийому громадян, ми подали відповідні інформаційні запити до селищної ради. У відповідь ми отримали всі необхідні відомості для проведення моніторингу”, – розповідає заступниця голови молодіжної ради Печеніжинської ОТГ Марія Козьменко, – “Проаналізувавши надану інформацію, ми взялися за підготовку статті з інфографіками. Під час написання статті окремо виділили найбільших прогульників, тобто тих, що пропустили понад 50% сесій та депутатів, які не були більше, ніж на 25% засідань. Оскільки під час першого дослідження ми виявили, що немає ніякої інформації про звітування та проведення прийому громадян депутатами, то в статті з посиланням на відповідний закон були надані рекомендації про важливість такої комунікації з виборцями. Наступним етапом було представлення напрацьованого на сесії та збір коментарів від депутатів, вони мали змогу пояснити чому не відвідують сесії та які причини відсутності звітування й прийому громадян. І уже з коментарями стаття була опублікована для широкого загалу”.


Загалом, у кожній з 10-ти громад-партнерів Програми DOBRE було проведений комплексний аналіз діяльності обраних депутатів за 2018 та 2019 роки. Така методологія мала різні відгуки та навіть критику. Але, її основним досягненням стало те, що в радах були виявлені найбільші проблеми у роботі депутатів з своїми виборцями. Зокрема, виявлена проблема відсутності практики щорічного звітування депутатів перед виборцями про свою діяльність.

 

У Ланчинській ОТГ таке дослідження мало досить гостру критику зі сторони деяких депутатів ради. Проте виявлені  ним проблеми вдалось вирішити – на сайті громади створили розділ про діяльність депутатів, де оприлюднили графіки їх щомісячного прийому та контакти для зв’язку із ними.

Катерина Іванюк була однією з представниць молоді, що здійснювали такий моніторинг в Ланчинській громаді. Розповідає про те, що було важко впоратись з критикою, проте,  у підсумку, завдяки дослідженню, депутати стали ще ближчими до мешканців.



“Після презентації реакція у громади була різна. Друзі та колеги підтримали мене і схвально відгукувались про такий моніторинг: казали, що це потрібна і правильна річ. Інформація про діяльність ради є публічною, а значить, уся громада має право знати, як працюють обрані ними депутати. Були депутати, які визнавали, що їх пропуски засідань можуть негативно відобразитись на житті громади” – розповідає Катерина. 

 

Голова Дзвиняцької ОТГ Микола Волочій відзначає, що такі дослідження дали змогу мотивувати депутатів ходити на сесії активніше та краще виконувати свої повноваження.

“Спочатку ми зустріли супротив та невдоволення. Та і це можна зрозуміти, адже депутат сільської ради – посада виборна й не оплачувана, однак люди таки працюють на благо своїх округів совісно й спілкуються з людьми, є їхніми рупорами у комунікації з владою”, – каже сільський голова, – “Але зараз бачимо хороший результат. Я спостерігаю добру відвідуваність депутатами сесійних засідань, активну участь у прийнятті рішень. Дуже позитивним моментом є те, що депутати почали комунікувати з людьми, і не просто комунікувати, але й доносити їхні думки, побажання й зауваження на сесії, озвучувати громадську думку.”

 

На запит рад експерти ЦПС підготували ряд методичних матеріалів з прикладами річних звітів для депутатів рад та провели у кожній з ОТГ-партнерів презентацію для депутатів. На ній розповіли про вимоги законодавства щодо звіту депутата за рік роботи, варіанти такого звітування – на сайті ради, у соціальних мережах, ЗМІ чи особисто, на зустрічах з мешканцями. Також радам надали типові нормативні документи про визначення порядку звітування

Варто зазначити, що спільно з експертами ЦПС, місцеві ради запровадили і свої механізми щодо публічності і відкритості депутатів. Зокрема, у Ланчинській ОТГ та Нижньовербізькій ОТГ було створено окремий розділ з контактами депутатів ради та графіками їх щомісячного прийому громадян. Дзвиняцька ОТГ прийняла окреме положення про звітування депутатів ради, а на сайті ради створений окремий розділ для річних звітів. Загалом, про роботу у 2019 році, прозвітувало 77% депутатів Дзвиняцької сільської ради.  У Тлумацькій громаді вперше запроваджена практика публічного звітування депутатів ради разом зі старостами у кожному населеному пункті громади. Таким чином прозвітували 25 із 26-ти депутатів Тлумацької міськради.

Депутат Тлумацької міської ради Петро Радовець відзначає позитивний вплив роботи молодіжної ради. Каже, що молодь спонукала його звітувати, а саму практику звітування депутатів вважає доброю.

 

“На звітування нас підштовхнула молодіжна рада, чесно кажучи, після аналізу нашої відвідуваності та діяльності. Нагадали нам про те, що ми маємо обов’язково раз в рік звітувати. Я – керівник комунального підприємства і, відповідно, я проводив звітування, як керівник КП і згадував про свою депутатську діяльність”, – каже Радовець, – “Я вважаю, що потрібно окремо звітувати. Поки що жителі громади пасивно до цього ставляться, але, маю надію, наступного року на звітуванні буде вже більше жителів громади. Окрім того, я вирішив звітувати, бо потрібно доносити людям інформацію про свою роботу та діяльність ради. Жителі знають не все, що відбувається в громаді. Також ЗМІ не про все інформують жителів громади”

 

Депутатка сільської ради Дзвиняцької ОТГ Лілія Красіліч теж позитивно відгукується про практику звітування депутатів. Каже, що в період карантину найоптимальнішим варіантом є звітування онлайн, оскільки це безпечно і дає свою ефективність. 

 

“Звітування демонструє той факт, що депутати не просто працюють, так ще й не бояться про це говорити”, – переконана Лілія Красіліч, – “І хоча воно проводилося у онлайн формі (у зв’язку з карантином), та це вкотре створило умови для більшого охоплення аудиторії, зацікавлення молоді через мережу, адаптованості влади та визначення нових платформ для комунікації. Сама звітую та всіх депутатів закликаю.”


Навіть попри пандемію COVID-19 у всіх громадах вдалось прозвітувати про свою роботу найвідповідальнішим депутатам. Загалом, із 242-х депутатів у 10-ти громадах, письмово або публічно прозвітувало 105 депутатів. Враховуючи, що до 2019 року такої практики у жодній громаді не існувало – це важливий прогрес для місцевого самоврядування.

Голова П’ядицької ОТГ Петро Гайдейчук хвалить таку ініціативу молоді та ЦПС, каже, що завдяки звітуванню депутатів покращився рівень комунікації з громадою та значно зросла довіра мешканців до депутатів.

Звітування депутатів – важливий аспект їхньої роботи, і ми задоволені тим, що молодіжна рада провела оцінку не тільки звітування депутатів, а й відвідування сесій. Після презентації депутати реально почали включатися в роботу, стало легше працювати та приймати рішення, адже якщо не всі, то більшість уже почали знайомитися з проектами рішень та переліком питань порядку денного сесій. Робота комісій також стала кращою та продуктивнішою,” – констатує Петро Гайдейчук, – “У процесі звітування у громади з’являється розуміння нашої роботи, як адміністрації та її фінансових аспектів – виділення коштів. Бо ми говоримо не тільки про попередній рік, а і про плани роботи на наступний. І саме громада розуміє, що краще не “розпорошуватися”. Ліпше зробити повноцінне освітлення, наприклад, вулиці, а не 20 – 30 метрів цієї вулиці. Люди розуміють, що робота буде зроблена, адже кошти закладені в бюджет. Уже самі громадяни пишуть звернення до нас із формулюванням “прошу закласти кошти на…”, а не “зробіть, аби було добре…”.

 

Також слід зазначити, що така методика аналізу депутатів місцевих рад зі сторони молоді прижилась – у кожній із 10-ти громад-партнерів пройшов повторний аналіз роботи депутатів та проведено оцінку їх роботи у 2019 році. Результати були презентовані у липні-серпні 2020 року. Проте, через карантинні обмеження, не завжди на сесіях ради були присутні мешканці. 
Представниця Молодіжної ради Печеніжинської ОТГ каже, що практика аналізу депутатів прижилась у громаді. Депутати сприйняли її як гідний інструмент контролю, а самим членам молодіжної ради вдруге було набагато легше здійснювати такий аналіз.



“Повторний аналіз було набагато легше проводити. По-перше у нас уже був досвід, ми уже проходили всі етапи. По-друге для депутатів це вже була знайома практика і вдруге наше дослідження сприйняли спокійніше та з розумінням”, – каже Марія, – “І в порівнянні з минулим роком в нас є певні успіхи – менше депутатів стало пропускати засідання сесій, частина з них представили публічні звіти та графіки прийому громадян. Тому однозначно можна сказати, що такий моніторинг позитивно вплинув на роботу депутатського корпусу, а представники молодіжної ради отримали хороший досвід та корисні навички.”

 

Що робить секретний агент в ОТГ?
Ще одна корисна активність, проведена молоддю у громадах-партнерах називається “Секретний Агент”. Це окрема методологія оцінки послуг, що надає громада населенню, задля розробки рекомендацій, спрямованих на підвищення якості таких послуг. Обов’язковим методом такої оцінки є безпосереднє отримання послуг “таємним агентом” – жителем громади, який оцінює послугу.

Така активність також потребувала змістовної підготовки, саме тому активності “Секретний Агент” була виділена окрема сесія тренінгу “Підвищення інституційної спроможності громадських організацій”. Учасників ознайомили із методологією оцінки. Після цього, у кожній з 10-ти громад “секретні агенти” обрали по дві послуги для проведення оцінювання. Згодом спільно з молодіжними радами і громадськими організаціями, безпосередньо в ОТГ, були складені детальні плани проведення моніторингу. Дослідження кожної послуги передбачала: безпосередню оцінку отриманої особисто послуги, опитування населення щодо задоволення чи незадоволення послугами та оцінку публічної інформації про послугу.

Загалом, навіть в період пандемії COVID-19, у 10-ти громадах було оцінено 20 різних послуг – роботу ЦНАПів, роздільний збір твердих побутових відходів, утримання та ремонт місцевих доріг, облаштування парків, послуги басейнів, послуги водовідведення, роботу соціального працівника.

Членкиня Молодіжної ради Старобогородчанської ОТГ Вікторія Максимів розповідає, що моніторинг для неї був першим і дуже цікавим.



“Проєкт “Секретний агент” від Програми DOBRE став цікавим досвідом для нашої громади та членів Молодіжної ради, які були агентами, що досліджували певні послуги в ОТГ. Я займалася дослідженням  послуги “Поводження з ТПВ”. І у всьому нам допомагали експерти Центру Політичних Студій”, – розповідає Вікторія, –  “Спочатку ми створили онлайн опитування жителів ОТГ щодо їхньої оцінки послуги. Наступним кроком був пошук інформації про комунальне підприємство та особливості  вивезення ТПВ (графік, сортування і т.д.) на сайті ОТГ та в ЦНАПі. Також ми мали консультацію з представниками влади щодо цієї послуги. Важливим моментом було власне спостереження за процесам вивезення ТПВ. Наприкінці ми проаналізувавши результати опитування, знайденої інформації, консультації та власного спостереження, та презентували звіт і рекомендації на черговій сесії ради.”

 

Вікторія також розповіла, що більшу увагу місцева влада приділила рекомендаціям іншої групи Секретних агентів, що займались оцінкою роботи ЦНАПУ – їх зауваження виконали швидше. На усунення проблем у послузі “Поводження з ТПВ” треба трохи більше часу. 

 

“Щодо цієї послуги, влада вислухала всі побажання жителів громади, але конкретних змін не відбулося”, – каже Вікторія, – “Оскільки ми мали дві команди, які оцінювали різні послуги, то інша команда, яка досліджувала послуги ЦНАПу, досягнула більших змін після оцінювання. На мою думку – такі оцінювання необхідно проводити в інших громадах, тому що влада дізнається та матиме можливість усунути недоліки в своїй роботі, що покращить проживання в громаді.”



Наступним етапом була презентація звітів за результатами моніторингу та надання рекомендацій щодо покращення послуг. Тут варто зазначити, що консультаційно кожен з етапів оцінки супроводжувався експертами ГО “Центр Політичних Студій”. Презентували матеріали по-різному, оскільки у різних громадах були жорсткіші або слабші карантинні заходи. Зазвичай презентація відбувалась у вигляді робочої наради молодіжних рад з владою та надавачами послуг з відео-трансляцією у прямому ефірі соціальних мереж. Під час нарад обговорили виявлені проблеми та розроблені пропозиції, більшість з яких згодом було враховано. 

Секретар сільської ради П’ядицької ОТГ Наталія Гнатишин дуже добре поставилась до ініціативи молоді щодо оцінки якості послуг. Бачить у таких заходах багато користі для громади.


“Звичайно, що корисною для громади така активність, як Секретний Агент. Вона є потрібною”, – переконана Наталія, – “Молодь провела моніторинг якості послуг та надали рекомендації, щодо усунення відповідних недоліків”.



Уже після презентації звіту та рекомендацій за результатами оцінювання – місцева влада доклала зусиль, щоб впровадити запропоновані зміни.



“Рекомендації, які були надані Секретними Агентами ми поступово впроваджуємо в життя П’ядицької громади. Багато недоліків, які були виявлені під-час моніторингу якості послуги Турківського басейну вже усунуті, і це для нас надзвичайно великі досягнення. Також ми наповнили сайт ради інформацією про послуги, які надає ОТГ”, – каже Наталія Гнатишин, – “Нам надзвичайно приємно, що  був проект Секретний Агент, який навчив людей правильно виконувати роботу та допомагати один одному. Правильно контролювати якості даних послуг, втілювати їх у життя громади.”

 

У підсумку – всі результати – відеозаписи, звіти, рекомендації – публікувались на сайтах рад та у соціальних мережах.

Високо оцінив роботу молоді в напрямку перевірки послуг, що надає населенню громада голова Нижньовербізької ОТГ Ярослав М’якущак:

 

“Вчергове хочу висловити подяку членам Молодіжної ради, які вирішили долучитися до дослідження послуг Нижньовербізької громади за методикою «Секретний агент». Дійсно, більшість зауважень, були конструктивними та вказали нам на недоліки, які адміністрація сільської ради взяла до уваги.”

 

У Нижньовербізькій громаді відповідально поставились до рекомендацій молоді – доклали зусиль до покращення послуг та збільшення рівня комфорту мешканців.

 

“Що стосується роботи ЦНАПу та наданих зауважень, то сільською радою розміщено на офіційному сайті перелік всіх адміністративних послуг ЦНАПу, забезпечено здійснення розрахунково-касових операцій на місці надання послуг”, – каже Ярослав М’якущак, – “Щодо послуги у сфері поводження з ТПВ, то комунальне підприємство сільської ради «Благоустрій ОТГ» продовжує збільшувати кількість укладених договорів на індивідуальне вивезення ТПВ від домогосподарств у селах громади. Також комунальне підприємство зобов’язано здійснювати постійний моніторинг для недопущення утворення стихійних сміттєзвалищ на території громади. Крім того, за потреби, і надалі будуть вноситися пропозиції до сільського бюджету, щодо закупівлі, як індивідуальних контейнерів для відходів, так і для роздільного збору.”



Іванна Козьменко була одним із Секретних агентів у Печеніжинській ОТГ. Навіть попри карантин її команді вдалось якісно провести оцінку послуг у громаді – тут перевіряли роботу ЦНАПу та послугу “Поводження з ТПВ”. Активістка каже, що зі сторони влади було абсолютне сприйняття рекомендацій та пророблена робота щодо їх втілення. Таким чином перевірені у громаді послуги значно покращились.



“На мою думку, це було корисно, адже ми наголосили на недоліки, які з часом покращили. “Секретний Агент”  дав змогу переконатися в тому, що послуги надаються добротно, проте завжди варто йти на зустріч мешканцям та удосконалювати свою роботу”, – переконана Іванна Козьменко, – “Було цікаво спостерігати за тим,  як все  вдосконалювалось.  Дуже приємно, що саме в нашій громаді  якість послуг на досить високому рівні.”

 

Загалом, отриманий громадами досвід у співпраці з Програмою DOBRE та Центром Політичних Студій дає можливість розвиватись далі. Для громад створили корисні і продуктивні механізми контролю роботи місцевої влади. Це дозволяє якомога ширше і якісніше залучати мешканців до спільної роботи та прийняття рішень. Напрацьовані механізми, у більшості громад, будуть реалізовуватись і надалі, оскільки показали свій результат і найголовніше – дали змогу налаштувати “місток довіри і співпраці” мешканців і органів влади у цих громадах.