Бюджет Ужгорода публічний лише на половину

Такого висновку дойшли незалежні експерти, що перевіряли публічність бюджетного процесу Ужгорода з точки зору рядового мешканця. Проведена громадська перевірка показала, що сайт міськради не містить великої частини інформації про бюджет – гроші платників податків.

Експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети” провели комплексний аналіз бюджетного процесу міста Ужгород. І визначили що трохи більше половини даних про бюджет Ужгорода немає в публічному просторі. Ужгородській міськраді є ще над чим працювати.

Проте, є ряд позитивних практик публічності, які уже активно впроваджуються у раді. До таких можна віднести:

  • Програму соціально-економічного розвитку міста (ПСЕР), яка затверджена та опублікована на сайті;
  • На сайті ради оприлюднюються проекти рішень та зміни до проектів рішень, що стосуються питань бюджету;
  • Усі фінансові операції, що здійснює міськрада відображаються у системі використання публічних коштів E-Data.

Попри низький рівень публічності, який показав аналіз – місцева влада досить успішно впроваджує нові інтерактивні інструменти для публічності бюджету. На сайті ради є бюджетне картування – позначені на карті міста точки, де здійснюються роботи за бюджетні кошти. Також ужгородці мають можливість подавати свої проекти на бюджет участі. Для цього існує окремий інтерактивний сайт.

Попри позитивну практику є ряд позицій, які потребують роботи для винесення їх в публічну площину. Адже громада міста має знати, куди влада витрачає кошти платників податків. Таким чином, експерти рекомендують провести роботу над публічністю наступних процесів:

  • Розробити та впровадити Стратегію економічного розвитку міста Ужгород;
  • Запровадити механізм збору пропозицій від громади міста під час скаладання бюджету на наступний рік. Проводити консультації з громадськістю щодо попереднього рішення про річний бюджет;
  • Створити робочу групу із представників органу місцевого самоврядування, депутатів, бізнесменів, науковців та представників громадських організацій. Така робоча група мала б служити дорадчим органом при складанні бюджету на наступний рік;
  • Оприлюднювати бюджетні запити головних розпорядників коштів;
  • Оприлюднювати на сайті ради паспорти бюджетних програм;
  • Впровадити інноваційний бюджетний інструмент “Бюджет для громадян”, у якому в простій та доступній формі мешканці міста могли б отримувати інформацію про бюджет міста;
  • Оприлюднити титульні списоки капітальних видатків;
  • Оприлюднити фінансові звіти комунальних підприємств;
  • Оприлюднювати усі бюджетні документи (в тому числі звіти, титульні списки тощо) у машиночитному форматі.

Експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети” при оцінці прозорості бюджетного процесу міста Ужгорода використовували різні підходи та інструменти. Серед них і оцінка офіційного сайту міськради, спілкування з профільними департаментами шляхом запитів на інформацію, депутатами та громадськими організаціями. Моніторинг здійснювався протягом кількох місяців та мав на меті ознайомитись з публічним рівнем бюджетного процесу з точки зору місцевого жителя, тобто отримати та оцінити інформацію з публічних джерел.

Основним елементом публічності бюджетного процесу експерти вважають бюджет для громадян. Це механізм, що дозволяє в простій та доступній формі розповісти та показати мешканцям, куди витрачаються кошти громади та які пріоритети ставить влада. Аналогічний механізм працює в багатьох провідних містах світу. Саме його і рекомендують запровадити в Ужгороді.

Моніторинг здійснювався в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським Партнерством “За прозорі місцеві бюдеджети!” за підтримки МФ “Відродження”. Аналіз здійснювали експерти ГО “Центр Політичних Студій” в рамках Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети”.

Автори: Віталій Світлик, Михайло Джогола

 

Поширити у соціальних мережах